- Employer branding
Aldi
ALDI Nederland stond voor de uitdaging haar werkgeverspositie te versterken. Het merk is bij veel mensen bekend als ‘de discounter’, maar de arbeidsmarkt weet niet altijd hoeveel mogelijkheden, verantwoordelijkheid en groei er schuilgaan achter het merk. ALDI wil laten zien dat werken bij hen meer is dan je denkt.
AANPAK
In samenwerking met bureau Born05 en productiepartner KLCK werd een campagne ontwikkeld waarin medewerkers centraal staan. Het uitgangspunt: geen façade, maar echte verhalen van collega’s op kantoor, in winkels en distributiecentra. We vertaalden de propositie “Meer dan je denkt” in authentieke content: medewerkers tonen wat ALDI voor hen betekent, hoe zij verantwoordelijkheid nemen en richting geven aan hun toekomst. Dit sluit aan op ALDI’s eigen teksten: “Wij zitten in transitie en we veranderen nu sneller dan ooit. Er is zoveel meer mogelijk en er is zoveel meer dan je denkt.”
RESULTAAT
De uitingen werden breed ingezet in een 360°-campagne: van hero-video’s tot doelgroepgerichte stills en sociale content, gekoppeld aan een vernieuwde werken-bij site. De campagne gaf het werkgeversmerk een frisse, herkenbare stem binnen de arbeidsmarktcommunicatie van ALDI. Het concept “Meer dan je denkt” maakte zichtbaar dat ALDI meer is dan alleen discountprijzen: het is ook een werkgever met ambitie, groei- en ontwikkelmogelijkheden, en innovatieve werkprocessen. De nieuwe contentstrategie werd opgepakt in alle relevante kanalen en sloot naadloos aan op het vernieuwde carrièreportaal van ALDI.
“ALDI is meer dan je denkt.”
Impact
Dankzij de campagne is het werkgeversbeeld van ALDI zichtbaar versterkt. Enkele verrassende cijfers: meer dan 11 miljoen impressies in de en een conversiepercentage bezoeker naar sollicitatie van 14 %, terwijl het doel 11 % was. Ook werd er groei van 59 % meer sollicitanten gemeten. Intern leidde de erkenning van het merk als werkgever tot een toegenomen trots: medewerkers zagen zichzelf terug in het merkverhaal en gaven positieve feedback. Daarnaast werd ALDI voor het tweede (en inmiddels derde) jaar op rij gecertificeerd als Top Employer, wat de geloofwaardigheid van de werkgeverspropositie verder versterkte.
Opdrachtgever | ALDI
Agency | Born05
Producent | KLCK
Regie | Jack Westerlaken
Productie | Kevin van Rijn & Naomi Groeneveld
Camera | Marnix van Oudheusden
First AC | Bas Dickhoff
Licht | Mike Deen
Bestboy | Jesse Soepel
Make-up & hair | Imke van der Meijden
Edit | Lidewij Meijer
Grading | Marnix van Oudheusden
Muziek & Sound design | Amplifeye
Fotografie | Danne van der Meijden
Gerelateerde cases
CASE
Univé
CASE