- Awareness campaign
Nederlands Film Festival
Het Nederlands Film Festival wil laten zien dat Utrecht en filmcultuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Na een periode van onzekerheid rondom de toekomst van het festival (ingetrokken subsidie), was het doel helder: met de campagne “Zie je in Utrecht” benadrukken dat het festival blijft waar het hoort, en dat Utrecht het kloppende hart is van de Nederlandse film. De ambassadeurscampagne werd de sleutel om dit verhaal persoonlijk, toegankelijk en inspirerend te maken.
AANPAK
Samen met NFF en KLCK ontwikkelden we een ambassadeurscampagne waarin drie profielen centraal stonden: de cultuurverkenner, de kwaliteitsproever en de plezierzoeker. Elk van hen nam zijn of haar achterban mee langs een persoonlijke route door het festival.
We kozen bewust voor drie videoformats, zodat de campagne zowel op Instagram, TikTok als YouTube Shorts optimaal kon draaien. In korte, persoonlijke clips gaven de ambassadeurs hun tips en blik op het festival.
RESULTAAT
Een serie van drie ambassadeursvideo’s, ieder in verschillende formaten en varianten, verspreid via de kanalen van NFF en de ambassadeurs zelf. De tone of voice was persoonlijk, aanstekelijk en laagdrempelig, met herkenbare invalshoeken.
De video’s gaven het publiek herkenning én inspiratie, en boden een toegankelijke route door het rijke festivalprogramma.
“Zie je in Utrecht”
Impact
De campagne zorgde voor meer zichtbaarheid en betrokkenheid rond het festival. Op Instagram alleen al werden de video’s elk meer dan 10.000 keer bekeken. Daarmee bereikte het NFF in korte tijd tienduizenden cultuurliefhebbers en wist het festival nieuwe bezoekers aan te trekken in de aanloop naar de editie van 2025. Bovendien werd Utrecht opnieuw stevig neergezet als dé plek voor filmcultuur.
Opdrachtgever | Nederlands Film Festival
Regie | Jack Westerlaken
Productie | KLCK
Producent | Merel van der Linden
1AD | Tijmen Snoep
Camera & edit | Danne van der Meijden
Gaffer | Bas Dickhoff
Grip | Nikita Romanov
Audio | Sep
Edit | Danne van der Meijden
Grading | Marnix van Oudheusden
Set Fotografie | Elvira Macarena & Pinilla Román
Gerelateerde cases
CASE
Univé
CASE